بازاریتی

راهنمای خرید مانیتور + قیمت و خرید

راهنمای خرید مانیتور کامپیوتر

مانیتور چیست؟

مانیتور کامپیوتر یا همان “نمایشگر رایانه“، نام یک دستگاه جهت نمایش کار‌های مصور و تصویری تولید شده توسط آداپتور تصویری رایانه می‌باشد که در ابعاد و مدل‌های مختلف تولید می‌شود.

 

عملاً بدون وجود مانیتور، سایر اجزای رایانه بلااستفاده بوده و هیچ کاری نمی‌توان با آن‌ها انجام داد. حتی اگر از بهترین، قدرتمند‌ترین و گران قیمت‌ترین نوع سخت‌افزار‌ها برای اسمبل کردن کامپیوتر استفاده کرده باشید!

 

واحد اندازه گیری ابعاد یک مانیتور “اینچ” می‌باشد. برای مثال احتمالاً شما از یک مانیتور 21 اینچی، یا 19 اینچی استفاده می‌کنید!

 

اندازه صفحه نمایش نیز همان قطر صفحه می‌باشد که از یک سو، به طرف دیگر اندازه‌گیری می‌شود. ناگفته نماند که مانیتور، یک دستگاه خروجی رایانه محسوب می‌شود.

 

مانیتور یا همان صفحه نمایش کامپیوتر امروزه توسط برند‌های مختلفی تولید و عرضه می‌شوند که بسیاری از آن‌ها را می‌شناسید.

 

در حال حاضر از جمله مهم‌ترین برند‌های مانیتور کامپیوتر عبارتند از: سامسونگ، ایسوس، ال جی، دل، ام اس آی (MSI)، بنکیو (BenQ)، جی پلاس، مستر تک و…

 

خرید اینترنتی مانیتور کامپیوتر:

قبل از اینکه مقاله را ادامه دهیم، این احتمال را می‌دهیم که می‌خواهید یک مانیتور جدید خریداری کنید! در زیر نمونه‌ای از نمایشگر ها را مشاهده می‌کنید که با کلیک کردن روی هر کدام، می‌توانید مشخصات و قیمت آن‌ها را مشاهده کنید:

 

چه نوع مانیتوری بخریم؟

سعی خواهیم کرد پاسخ شما را خیلی صریح، ساده و کاربردی بیان کنیم!

نخست باید تعیین کنید که از مانیتور یا همان نمایشگر رایانه، برای چه امری می‌خواهید استفاده کنید.

 

آیا از مانیتور کامپیوتر برای اجرای بازی (گیمینگ) می‌خواهید استفاده کنید؟ یا صرفاً می‌خواهیم به کار های روزمره و متداول همچون وب‌گردی، پخش آهنگ و… بپردازید؟

در کنار آن، افرادی هستند که می‌خواهند مانیتور را برای محل کارشان، کاربری اداری، شرکت‌ها و… خریداری کنند که در ادامه به راهنمایی در خصوص چگونگی انتخاب مانیتور مناسب خواهیم پرداخت.

 

در حال حاضر ما بهترین نوع مانیتور ها را با در نظر گرفتن فاکتور کیفیت، رزولوشن، وضوح تصویر و قیمت، مانیتور‌های Full HD می‌دانیم که هم از نظر قیمت مناسب و متعادل بوده و هم شما را از خرید مانیتور‌های دیگر (در آینده نه چندان دور) بی نیاز خواهد کرد.

 

تجربه ما این بوده است که بسیاری از افراد، ابتدا به خاطر قیمت پایین‌تر، مانیتور‌هایی با رزولوشن 900 × 1440 پیکسل یا شبیه آن خریداری می‌کنند، اما پس از نصب و استفاده، به ذوقشان خورده و از خرید پشیمان می‌شوند. البته ذکر این نکته لازم است که از نظر کیفیت و کارایی، تفاوت خاصی بین رزولوشن بالا و پایین وجود ندارد. بلکه این سلیقه، انتخاب و وسواس شما است که در انتخاب یک مانیتور با کیفیت و با وضوحی بالا مهم و دخیل می‌باشد.

 

بنابراین، سعی کنید حداقل یک مانیتور فول اچ دی (Full HD) با رزولوشن 1080 × 1920 پیکسل خریداری کنید تا خیالتان از بابت کیفیت تصویر راحت باشد!

 

راهنمای خرید مانیتور کامپیوتر:

اگر سوال شما این است که چه مانیتوری برای خرید مناسب است؟ ادامه مقاله را مطالعه کنید:

 

اگر شما جزو آن دسته از گیمر های حرفه‌ای هستید، پس بهتر است به دنبال خرید یک مانیتور گیمینگ یا همان مانیتور مخصوص بازی باشید! مانیتور های گیمینگ، از کیفیت و وضوح بسیار بالایی برخوردار بوده و تجربه اجرای بازی در آن‌ها بسیار لذت بخش می‌باشد.

 

برای مثال مانیتور گیمینگ ایسوس مدل ROG SWIFT PG348Q دارای نمایشگری با وضوح 1440 × 3440 پیکسل می‌باشد. خب البته طبیعی است که قیمت این نوع مانیتور ها نیز بسیار بالاست.

 

اما مانیتور‌های گیمینگ هم هستند که رزولوشن فول اچ داشته و همین مقدار رزولوشن برای اجرای یک بازی دلچسب کافی می‌باشد.

 

برای همین هم بود که ما به شما توصیه کردیم، از یک مانیتور Full HD استفاده کنید. چرا که می‌توانید از آن هم برای اجرای بازی استفاده کنید و هم برای انجام کار های مختلف همچون مشاهده فیلم، وب گردی، اجرای نرم‌افزار‌های گرافیکی و…

 

ضمن اینکه این دسته از صفحه نمایش‌ها (Full HD ها) قیمت مناسبی هم دارند.

 

 

بهترین نوع مانیتور:

الزاماً نمی‌توان یک مدل را به عنوان بهترین نوع مانیتور کامپیوتر دانست. این چیزی است که شما خودتان نیز باید تحلیل کرده و پاسخ آن برای هر فرد متفاوت است.

 

ولی اگر بخواهیم به صورت اجمالی به این سوال پاسخ دهید، می‌توانید از مانیتور‌های سامسونگ، ایسوس، ام اس آی، بنکیو و… استفاده کنید.

 

این مانیتور ها تفاوت خاصی از لحاظ کیفیت نداشته و اگر رزولوشن و وضوح تصویر به تایید شما برسد، فقط می‌ماند فاکتور “برند مورد علاقه تان”! بعضی ها برند ایسوس را دوست دارند و بعضی دیگر سامسونگ و… را

 

قیمت مانیتور کامپیوتر چقدر است؟

قیمت نمایشگر های رایانه، بسته به اندازه، برند، میزان رزولوشن تصویر و… متفاوت می‌باشد.

اما بهترین و اقتصادی‌ترین نمایشگر‌ها، مربوط به مانیتور ال جی (LG) می‌باشد. این برند خوشبختانه مدل‌های متنوعی را تولید و عرضه کرده است و به همین دلیل قدرت انتخاب زیادی را در اختیار مشتری قرار داده است.

 

ویژگی‌ها و مشخصات مانیتور کامپیوتر:

 

مانیتور ها دارای ویژگی‌ها و پارامترهایی هستند که در انتخاب و خرید آن‌ها باید دقت داشت.

در زیر اهم این ویژگی‌ها که در خرید موثر هستند را ذکر می‌کنیم.

 

سایز صفحه نمایش: مهم‌ترین فاکتور در انتخاب و خرید یک نمایشگر کامپیوتر، اندازه صفحه نمایش آن می‌باشد. معمولاً مانیتور ها از 17 اینچ شروع شده و تا 37 اینچ هم عرضه شده اند.

بهترین اندازه برای مانیتور را می‌توان 21 اینچ دانست که نه خیلی جاگیر است و نه خیلی کوچک!

برای مشاهده فیلم، اجرای بازی و… انتخاب یک مانیتور 21 یا 22 اینچی بهتر است. البته این نکته هم ناگفته نماند که هر چقدر اندازه نمایشگر بزرگ باشد، قیمت آن نیز بیشتر خواهد شد.

 

رزولوشن مانیتور: از دیگر ویژگی‌های مهم نمایشگر، میزان وضوح یا همان رزولوشن آن می‌باشد.

رزولوشن همان مقدار تراکم پیکسلی در هر اینچ می‌باشد که هر چقدر بالا باشد، ظرافت و وضوح تصویر نیز بیشتر خواهد بود.

یک مانیتور فول اچ دی، باید دارای رزولوشنی برابر با 1080 × 1920 پیکسل باشد. حال اگر این مقدار بیشتر باشد که چه بهتر!

 

نرخ بروزرسانی تصویر: شاید با این ویژگی به تازگی آشنا شده باشید. اما به طور خلاصه باید بگوییم که نرخ بروزرسانی تصویر، مقدار تصاویری می‌باشد که در یک ثانیه به نمایش گذاشته می‌شود. هر چقدر این مقدار بیشتر باشد، تصویر به واقعیت نزدیک‌تر شده و روان‌تر می‌شود. ضمن اینکه مشاهده تصاویری با نرخ بروز رسانی بیشتر در یک مانیتور، مخصوصاً در اجرای بازی‌ها تاثیرگذار می‌باشد.

برای یک مثال، مانیتوری با نرخ بروز رسانی 100 هرتز، بیانگر این موضوع است که در هر ثانیه 100 تصویر روی قاب مانیتور، به نمایش گذاشته می‌شود.

در حال حاضر نرخ 60 هرتز (Hertz)، یک عدد معقول و استاندارد محسوب می‌شود.

 

پورت HTML: تقریباً 90% مانیتور ها دارای این ویژگی هستند. هر چند همه افراد از این پورت استفاده نمی‌کنند و کاربرد آن بیشتر برای نمایش صدا و تصویر مستقل از کامپیوتر می‌باشد که امیدواریم بتوانیم در مقاله‌ای دیگر به بیان تفصیلی آن بپردازیم.

 

تعداد رنگ قابل نمایش: اگر مانیتور شما حداقل از 16 میلیون رنگ پشتیبانی کرد، می‌توانید آن را جهت خرید انتخاب کنید. در حال حاضر بیشتر مانیتور ها از این مقدار رنگ پشتیبانی می‌کنند.

 

زمان پاسخگویی مانیتور (GTG) : در نظر بگیرید که شما نشانگر ماوس را حرکت داده‌اید، اما ماوس با تاخیر حرکت می‌کند! به این مقدار، زمان پاسخگویی مانیتور گفته می‌شود! البته تقریباً در تمامی مانیتور‌ها، این مقدار در 5 میلی‌ثانیه ثابت می‌باشد و هیچ مشکلی در اجرا نخواهید داشت.

 

سایر پارامتر ها نیز مربوط به طراحی شکل ظاهری، وجود اسپیکر (مانیتور اسپیکر دار)، میزان مصرف برق، زاویه دید، خمیده یا تخت بودن صفحه و… می‌باشد که بستگی به سلیقه شما دارد.

 

حال از شما می‌خواهیم اگر قصد خرید مانیتور دارید، با کلیک روی دکمه زیر و یا عکس مانیتور های قرار گرفته در پایین صفحه قیمت و مشخصات آن‌ها را مشاهده کرده و نسبت به خرید اینترنتی مانیتور اقدام کنید.

 
دیدگاه شما

رسانه های همکار
استفاده از مطالب نیوکالا مگ برای مقاصد غیرتجاری با ذکر نام دیجی‌کالا مگ و لینک به منبع بلامانع است. حقوق این سایت به شرکت نوآوران فن‌آوازه (فروشگاه آنلاین دیجی‌کالا) تعلق دارد.
محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.