بازاریتی

بهترین کنسول های بازی برای خرید

راهنمای خرید کنسول بازی

انتخاب کنسول بازی مناسب می‌تواند کاری بسیار دشوار باشد و با وجود کنسول‌هایی مثل پلی استیشن ۵ و ایکس باکس Series X|S در بازار فعلی، انتخاب بیش از پیش سخت می‌شود. با توجه به این موضوع، در این مطلب مجله اعتبارکالا راهنمایی کامل جهت خرید کنسول بازی و سرویس‌های این کنسول‌ها برای شما آماده کرده‌ایم. با ما همراه باشید.

 

در بازار کنسول‌های بازی، سه سازنده کنسول خانگی داریم که بیشترین سهم را در بازار گیمینگ دارند و این سه شرکت پلی استیشن سونی، ایکس باکس مایکروسافت و نینتندو هستند و هرکدام از این برندها چند کنسول برای گیمرها آماده کرده‌اند و رقابت شدید برای جذب گیمرها دارند. سونی با پلی استیشن کنسول‌های مختلفی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به دو نسخه پلی استیشن ۴ و ۴ پرو و همچنین جدیترین نسل این کنسول‌ها را نام برد. سونی، کنسول‌های ایکس باکس One S، Series X و Series S را در بازار دارد و در نهایت، نینتندو کنسول‌های سوییچ و سوییچ لایت را به فروش می‌رساند.

 

هر سازنده هدف‌های مخصوص به خود را در بازی دنبال می‌کند و احتمالا این سوال ذهن شما را درگیر کرده که تفاوت این کنسول‌ها در چیست؟ برای پاسخ به این سوال به هر سه کنسول نگاهی می‌اندازیم تا ببینیم هر شرکت چه چیزی ارائه می‌دهد و شباهت این کنسول‌ها در چیست؟

 

پلی استیشن
پلی استیشن ۴ در سال ۲۰۱۳ معرفی شد و رقابت شدیدی با Xbox One مایکروسافت داشت. سه سال بعد در ۲۰۱۶، نسخه بسیار قوی‌تر این کنسول با نام پرو به بازار آمد.

 

 

نوامبر سال ۲۰۲۰ بود که سونی نسل بعدی کنسول خود یعنی پلی استیشن ۵ را به کاربران ارائه داد. این کنسول بازی بسیار قوی‌تر از تمام نسخه‌های قبلی این کنسول بازی است. PS5 می‌تواند با کیفیت 4K و با نرخ ۶۰ تا ۱۲۰ فریم در ثانیه بازی‌ها را اجرا کند و حتی قابلیت 8K نیز دارد.

 

بازی‌های پلی استیشن ۴ و ۵
شرکت سونی ۱۴ شرکت بازی‌سازی دارد که هر کدام نوع خاصی از بازی‌ها را برای علاقمندان تولید می‌کنند. از جمله مهم‌ترین این شرکت‌ها عبارتند از: ،Naughty Dog Santa Monica Studios، Bend Studios و غیره.

 

بهترین کنسول های بازی بازار

 

پلی استیشن ۵ بازی‌های مختلفی مثل Demon’s Souls، Marvel’s Spider-Man: Miles Morales، Sackboy: A Big Adventure، Godfall، Bugsnax و غیره را دارد. بازی‌های دیگری که کاربران این کنسول می‌توانند داشته باشند شامل Far Cry 6، Deathloop، Dying Light 2، Horizon Forbidden West، Ghostwire: Tokyo و غیره هستند.

جالب است بدانید که چند بازی نسل قبلی این کنسول بازی هستند که به طور رایگان برای نسخه جدید این کنسول بازی به‌روز شده‌اند و گیمرها می‌توانند بدون هیچ مشکلی از بازی با آن‌ها لذت ببرند. از جمله این بازی‌ها می‌توان به Marvel’s Spider-Man: Miles Morales، Sackboy: A Big Adventure، Immortals: Fenyx Rising اشاره کرد.

 

سازگاری پلی استیشن ۴ و 5

متاسفانه پلی استیشن ۴ و پلی استیشن ۴ پرو به طور طبیعی با بازی‌های نسل‌های قبلی این کنسول سازگار نیستند. البته پلی استیشن ۵ با بیش از ۴ هزار بازی PS4 سازگار است و به همین دلیل است که انتخاب اول بسیاری از گیمرها به وقت خرید کنسول بازی است. در نتیجه می‌توانید برخی از بازی‌های برتر پلی استیشن ۴ مانند God of War، Uncharted 4، Ghost of Tsushima و The Last of Us Part II را در این کنسول بازی کنید. بازی‌های با نرخ فریم با ثبات‌تری اجرا می‌شوند و حتی بعضی بازی‌ها وضوح بالاتری خواهند داشت.

 

فرق پلی استیشن با ایکس باکس

 

قابلیت چند نفره و تحویل آنلاین پلی استیشن

دو مدل پلی استیشن ۴ (پرو و استاندارد) و پلی استیشن ۵ قابلیت بازی چند نفره و تحویل دیجیتال را در قالب سرویس PlayStation Plus ارائه می‌دهند. این سرویس به شما اجازه می‌دهد تا با دوستان خود به صورت آنلاین بازی کنید و همچنین گیم‌ها و دموهای جدید را نیز دانلود و نصب کنید.

سرویس PlayStation Plus به صورت ماهیانه بازی‌ها را رایگان می‌کند؛ همچنین با این سرویس می‌توانید فیلم‌های پلتفرم‌های مختلف مانند نتفلیکس را نیز پخش کنید.

PlayStation Now
با پرداخت ماهیانه مبلغی، PlayStation Now به شما امکان دسترسی به صدها بازی PS4، PS3 و PS2 را می‌دهد. برخی بازی‌ها را می‌توان دانلود و نصب کرد؛ اما این امکان برای همه بازی‌ها فراهم نیست. بعضی بازی‌ها فقط به صورت آنلاین در دسترس هستند و اگر علاقمند به بازی باشید بدون استفاده از اینترنت امکان دسترسی به آن‌ها وجود ندارد اما می‌توان روی کنسول‌های این شرکت با آن‌ها بازی کرد. بازی‌های این سرویس به طور مرتب حذف و اضافه می‌شوند تا بتوانید عنوان‌های مختلفی را داشته باشید.

مجموعه PlayStation Plus
مشترکین PlayStation Plus به مجموعه‌ای نسخه‌های مختلف عنوان‌های PS4 برای دانلود و نصب دسترسی دارند. بازی‌های این مجموعه شامل Bloodborne، God of War، Monster Hunter: World، Persona 5 و بسیاری بازی‌های دیگر می‌شوند. مزیت اشتراک PS Plus نسبت به اشتراک PS4 این است که فقط کافی است تا یک‌بار هزینه اشتراک را پرداخت کنید.

ایکس باکس
اولین مدل ایکس باکس با نام Xbox One در سال ۲۰۱۳ معرفی شد و به رقیبی مهم برای پلی استیشنی تبدیل شد که سال‌ها بازار را در اختیار خود گرفته بود. سال ۲۰۱۶ دومین مدل کنسول بازی این شرکت که باریک‌تر و کمی سریع‌تر شده بود با نام Xbox One S روانه بازار شد.

نوامبر سال ۲۰۲۰ بود که مایکروسافت Xbox Series X و Xbox Series S که بیشتر با نام Xbox Series X|S شناخته می‌شوند را عرضه کرد. احتمالا این سوال برای شما پیش می‌آید که تفاوت این دو نسل در چیست؟ بیایید کمی روی این دو کنسول دقیق شویم.

 

ایکس باکس بخرین یا پی اس

 

 

قبل از هرچیز باید بگوییم که Xbox Series X و Xbox Series S هر دو از قابلیت‌های مشترک کنسول‌های نسل بعدی برخوردارند و بازی‌های مشابهی را نیز اجرا می‌کنند. ایکس باکس Series X با وضوح 4K و ۱۲۰ فریم در ثانیه تا 8K با ۳۰ فریم در ثانیه اجرا کند. در حالی که Series S بازی‌ها را با کیفیت 1440p و ۶۰ فریم در ثانیه تا ۱۲۰ فریم در ثانیه اجرا می‌کند و می‌تواند کیفیت را تا 4K نیز بالا ببرد.

 

 

ایکس باکس Series X حافظه ۱ ترابایتی دارد و به نوعی بهترین کنسول این شرکت تا به امروز است و ۱۶ گیگابایت رم، پردازنده گرافیکی AMD Radeon و درایور بازی 4K UHD Blu-Ray از جمله مشخصات این دستگاه است.

بازی‌های ایکس باکس One S و Series X|S
مایکروسافت در مجموع ۲۳ استودیو دارد که برای ایکس باکس بازی تولید می‌کنند که آخرین مورد آن‌ها استودیو Bethesda Softworks به حساب می‌آید. بازی‌های زیادی برای سخت‌افزار کنسول‌های Series X|S بهینه شده‌اند که بسیاری از آن‌ها را می‌توان به صورت هوشمند خریداری کرد. این بدان معنی است که شما با یک بار خرید بازی، می‌توانید بهترین نسخه را برای کنسول خود داشته باشید.

 

به عنوان مثال، می‌توانید بازی‌های وان اس (One S) مانند Assassin’s Creed Valhalla یا Watch Dogs: Legion خریداری کنید و هنگامی که کنسول خود را به Series X|S تغییر دادید، می‌توانید به صورت رایگان آن‌ها را ارتقا داده و در کنسول جدید استفاده کنید.

سازگاری نسل‌های ایکس باکس

وقتی صحبت از سازگاری کنسول با بازی‌های نسل گذشته می‌شود، ایکس باکس پادشاهی می‌کند. طبق سنت همیشگی، بازی‌های One S، Series X و Series S همگی با نسل‌های گذشته سازگار هستند. برای وان اس این اتفاق بدین معنی است که می‌تواند بیش از ۶۰۰ بازی ایکس باکس ۳۶۰ و Xbox را اجرا کند.

 

پلی استیشن بهتر است یا ایکس باکس؟

 

برای مدل‌های Series X و Series S، هر دو می‌توانند هزاران بازی سازگار با کنسول‌های قدیمی ایکس باکس را اجرا کنند. این بازی‌ها می‌توانند به راحتی روی دو کنسول مورد بحث اجرا شوند و نیاز به هیچ کار اضافی از طرف توسعه‌دهنده بازی نیست. همه این‌ها یعنی نرخ فریم ثابت و بالا، کاهش زمان بارگذاری، افزایش کیفیت و وضوح تصویر بهتر در اجرای بازی.

همچنین، از تکنیک جدید و خلاقانه بازسازی HDR می‌توان برای اضافه کردن HDR به بازی‌هایی که قبل از این فناوری ساخته شده‌اند استفاده کرد. این یعنی بازی‌های نسخه اول Xbox و Xbox 360 می‌توانند بدون هیچ تاثیر منفی در عملکرد بازی از HDR استفاده کنند.

 

 

قابلیت چند نفره و تحویل آنلاین ایکس باکس

ایکس باکس وان اس، سری ایکس و سری اس، هر سه حالت چند نفره آنلاین را در قالب شبکه و سرویس تحویل رسانه‌های دیجیتال را قالب Xbox Live Gold ارائه می‌دهند. هر دو این سرویس‌ها به شما اجازه می‌دهند تا به صورت آنلاین با دوستان خود بازی کنید و با دموها و نسخه اصلی آن‌ها را از اینترنت دانلود و نصب کنید.

علاوه بر این‌ها، در این کنسول بازی می‌توانید فیلم‌های شرکت‌های مختلف مانند نتفلیکس پخش کنید و Xbox Live هم به صورت ماهیانه بازی‌های رایگان در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

 

 

Xbox Game Pass و Xbox Game Pass Ultimate
سرویس‌های Xbox Game Pass و Xbox Game Pass Ultimate مفیدترین سرویس‌های بازی هستند و می‌توانید به آن‌ها لقب نتفلیکس دنیای بازی را بدهید. برای خرید این سرویس‌ها نیاز است هزینه ماهیانه‌ا ی پرداخت کنید تا به صدها بازی از سازندگان متعددی از جمله SEGA، Capcom، WB Games، Namco و Microsoft Studios دسترسی پیدا کنید.

اخیرا تغییراتی در Xbox Game Pass Ultimate اعمال شده است و بازیکنان می‌توانند به بیش از صد بازی از طریق فضای ابری دسترسی داشته باشند تا به وسیله Project xCloud آن‌ها را روی گوشی موبایل یا تبلت اندرویدی خود اجرا کنند. همچنین EA Play نیز بدون هیچ هزینه‌ای در دسترس مشترکین Xbox Game Pass Ultimate قرار گرفته است. این بدان معنی است که کاربر می‌تواند بیش از ۶۰ عنوان از بزرگ‌ترین و بهترین بازی‌های کنسول EA را به رایگان داشته باشد.

 

با این حال، آنچه سرویس Game Pass را از دیگر سرویس‌ها متمایز می‌کند این است بازی‌های جدید Microsoft Studios در همان روز عرضه در دسترس مشترکین قرار دارند. بنابراین اگر کاربر این سرویس هستید می‌توانید به راحتی همه این عنوان‌ها را بازی کنید.

 

نینتندو
وقتی نوبت به کنسول‌های قابل حمل می‌رسد، نینتندو هرچیزی که می‌خواهید را به شما خواهد داد و این شرکت سهم اعظم بازار بازی‌های کنسول دستی را در اختیار دارد. دستگاه‌های نینتندو سوییچ و سوییچ لایت، بهترین تجربه کنسول دستی را در اختیار شما قرار می‌دهند. نینتندو سوییچ از طریق حالت «docked» به تلویزیون شما متصل می شود و تنها با بلند کردن کنسول از پایه، به یک دستگاه قابل حمل تبدیل می‌شود. همچنین می‌توانید این کنسول را در حالت دستی، به هرجایی که خواستید ببرید.

در طرف دیگر، نینتندو سوییچ لایت به طور اختصاصی برای حالت دستی و هنگام جابجایی طراحی شده است. این کنسول سبک‌تر و قابل حمل‌تر از نسخه سوییچ معمولی است. نینتندو سوییچ لایت یک کنسول دستی اختصاصی است؛ بنابراین نمی‌توانید با این دستگاه بازی‌های نینتندو را روی تلویزیون خود اجرا کنید. علاوه بر این، قیمت آن نسبت به نینتندو سوییچ ارزان‌تر است و کنترل‌ها نیز در بدنه ادغام شده‌اند و نمی‌توانید آن‌ها را جدا کنید.

پی ای اس یا ایکس باکس؟

بازی‌های نینتندو سوییچ
نینتندو سوییچ و سوییچ لایت بزرگ‌ترین عنوان‌های چند کنسولی را دریافت نمی‌کنند؛ بنابراین ممکن است برای افرادی که می‌خواهند جدیدترین بازی‌های شوتر اول شخص چند پلتفرمی را بازی کنند مناسب نباشند اما فهرستی بسیار غنی از بازی‌های منحصربه‌فرد خود را دارند. این عنوان‌ها بازی‌های محبوبی هستند که به مرور زمان امتحان خود را پس داده‌اند و مخاطبان زیادی به خود جذب کرده‌اند.

کنسول‌های نینتندو چندین بازی با امتیاز بالا دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به Super Mario 3D World + Bowser’s Fury، Animal Crossing: New Horizons، Super Mario 3D All-Stars و Mansion 3 اشاره کرد. البته نمی‌توان عنوان‌های محبوب نینتندو مانند Mario Kart 8 Deluxe، Mario Odyssey، Splatoon 2 و The Legend of Zelda Breath of the Wild را نادیده گرفت.

 

pes or xbox

سازگاری کنسول‌های نینتندو

نینتندو سوییچ و سوییچ لایت با کنسلو‌های قدیمی نینتندو سازگار نیستند اما با خرید اشتراک Nintendo Switch می‌توان مجموعه‌ای بازی‌های NES و SNES که شبیه‌سازی شده‌اند را بازی کرد.

 

قابلیت‌های آنلاین، چند نفره و خانوادگی نینتندو سوییچ
سرویس Nintendo Switch Online یک سرویس اشتراک آنلاین است که با مشترکین اجازه می‌دهد تا با نینتندو سوییچ به صورت آنلاین بازی کنند. این سرویس برخی محتوای بازی‌های نینتندو در اپلیکیشن‌های NES و SNES نیز با خود دارد. علاوه بر محتوای اضافی، پیشنهادات منحصر‌به‌فرد و فضای ابری نیز برای پشتیبان‌گیری از اطلاعات در اختیار کاربر قرار می‌گیرد.

 

با اینکه نینتندو ممکن است به اندازه پلی استیشن و ایکس باکس خدمات آنلاین قوی نداشته باشد؛ اما مجموعه‌ای قوی از عنوان‌های چند نفره محلی در اختیار کاربر می‌گذارد. نینتندو سوییچ به گونه‌ای طراحی شده چند نفر همزمان با هم بتوانند بازی کنند و همین امر بازی در کنار خانواده و دوستان را لذت‌بخش می‌سازد.

در این مطلب تلاش کردیم تا تمام کنسول‌های بازی بازار به همراه سرویس‌هایی که ارائه می‌دهند را برای شما مورد بررسی قرار دهیم تا بتوانید دید بهتری جهت انتخاب بهترین کنسول بازی داشته باشید. به نظر شما بهترین کنسول بازی کدام است؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاه شما

رسانه های همکار
استفاده از مطالب نیوکالا مگ برای مقاصد غیرتجاری با ذکر نام دیجی‌کالا مگ و لینک به منبع بلامانع است. حقوق این سایت به شرکت نوآوران فن‌آوازه (فروشگاه آنلاین دیجی‌کالا) تعلق دارد.
محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.